Over het convenant

Wat is het Convenant Evenwichtige voeding?

In essentie is het Convenant Evenwichtige Voeding een vrijwillige overeenkomst tussen de voedingssector en de overheid om samen de gezonde keuze gemakkelijker te maken voor de consument. We weten immers uit de voedselconsumptiepeilingen dat de Belg niet evenwichtig eet: er is dus werk aan de winkel.

Wij beseffen als industrie en handel goed dat wij een verantwoordelijkheid hebben om samen met de overheid en met de consument zelf, de strijd aan te gaan tegen onevenwichtige voedingspatronen.

Samen zijn we daarom in 2012 een traject begonnen om onze voeding evenwichtiger te maken. Onze doelstelling was om in 5 jaar tijd een kentering teweeg te brengen, de resultaten te evalueren en vervolgens te kijken hoe we verdergaan.

Wat willen we hiermee bereiken?

In 2016 formaliseerden Fevia, Comeos en de overheid dat gezamenlijke engagement in het Convenant Evenwichtige Voeding.

Hoe dat je dat, de gezonde keuze gemakkelijker maken?

Er zijn eigenlijk drie manieren voor voedingsbedrijven en handelaars om dat te doen:

  • Ten eerste hebben we de samenstelling van heel wat producten aangepast, vaak zonder dat u het merkte: bijvoorbeeld door gaandeweg minder suikers, vetten en zout te gebruiken of door meer vezels, vitamines, etc. toe te voegen
  • en tweede hebben we voor bepaalde producten de marketing bijgestuurd en meer geïnvesteerd in marketing die de consument stimuleerde om de gezonde keuze te maken 
  • Ten derde hebben we voor verschillende producten andere, kleinere, porties aangeboden.

Hoe wordt het convenant opgevolgd?

Enerzijds doet de sector aan zelfrapportering door cijfers op te vragen bij haar leden. De resultaten voor de periode 2012 – 2017 zijn:

  • Ontbijtgranen: gemiddeld 5,8% minder suikers en 13% meer vezels dan vijf jaar geleden. De sector voegde ook 24,5% meer volkoren granen toe.
  • Chocoladeproducten en biscuiterie: een globale reductie in verzadigd vet van respectievelijk -1,2% en -3,2%.
  • Frisdranken: een gemiddelde suikerreductie van -7% door een verdere uitbreiding van het gamma met meer laagcalorische producten.
  • Zuivel: een globale reductie van -3,8% toegevoegde suikers ten opzichte van 2012 door recepten van o.a. yoghurts, yoghurtdrinks, chocomelken en dessertjes aan te passen.
  • Plantaardige alternatieven: een reductie in suikers van -18%.

De cijfers zijn gewogen volgens het marktaandeel van de merkenproducenten en de huismerken. De cijfers voor de ontbijtgranen zijn enkel beschikbaar voor merkproducten.

Naast deze productgroepen namen ook tal van andere sectoren, zoals margarine, (room)ijs, suiker, bakkerijproducten, aardappelproducten, vleeswaren, snacks en nootjes, initiatieven om van de gezonde keuze, de gemakkelijke keuze te maken. Verschillende voorbeelden kan u terugvinden op deze website bij ‘Voorbeelden’.

Anderzijds controleerde de sector ook aan de hand van onafhankelijke bronnen de impact van haar inspanningen op de calorische inname bij de bevolking. Ze deed dat op basis van data uit Euromonitor International’s Passport Nutrition (Edition 2017).

Beschikbare rapporten:

  • Het rapport van Fevia en Comeos op basis van data uit Euromonitor International vindt u hier.
  • Comeos deed ook een evalutaie van haar cijfermatige doelstellingen (2012 - 2017) en kwalitatieve doelstellingen (2012 - 2015 en 2015 - 2017).

Wat brengt de toekomst?

We staan open voor een monitoring door de Belgische Overheid, aansluitend aan onze rapportering. Deze monitoring zou een nog gedetailleerder beeld kunnen schetsen van de impact van de convenant.

We zijn nu reeds begonnen met afspraken te maken voor een tweede deel van het convenant, tot 2020. Voor enkele productgroepen werden reeds afspraken gemaakt zoals voor koude sauzen, smeersalades en bereide maaltijden. Voor frisdranken en zuivel werd reeds in 2016 aangegeven om tegen 2020, 5% extra te reduceren in suikers en toegevoegde suikers. 

De bedoeling van het convenant was om een kentering in te zetten en het voor de consument gemakkelijker te maken om de gezonde keuze te maken. We zien vandaag een positieve trend en zijn daar blij mee, maar we zijn ons goed bewust dat we hiermee alleen niet de problematiek van welvaartsziektes hebben opgelost. Wij willen alvast verdergaan en onze verantwoordelijkheid blijven nemen, hand in hand met de overheid. En we moeten dat op een slimme manier blijven doen: stap voor stap, met aandacht voor de noden van de consument.